mariapaz.reismee.nl

Mis primeros días en Perú

Op maandag werd ik rond zeven uur s'ochtends wakker, snel een koude douche genomen en geprobeerd mijn haar te doen. Wat nog erg lastig bleek zonder borstel. Om 7:40 moest ik klaar zijn want dan zou het ontbijt klaarstaan zei Milagros. Aan de ontbijttafel zaten, mamá Milagros, hermana Luana, Daniela en Julia uit de VS, een gezin uit de VS en ik. Een broodje, gebakken ei, zumo de piña en natuurlijk té de coca, een prima ontbijt. Na het ontbijt liepen Daniela, Julia en ik samen naar de Academia Latinoamericana de Español, een wandeling van zo'n 15 minuten. Julia en Daniela volgen een ander programma dan ik op de school maar samen lopen is erg gezellig. De eerste dag kreeg in samen met Oriana een rondleiding door Cusco van Henry. We zijn naar het Plaza de Armas gelopen en door el Mercado de San Pedro, een ontzettend grote markt met eten, drinken, kleding, souvenirs en nog veel meer andere dingen. Na de tour was het plan om naar huis te gaan. Dat bleek echter nog niet zo makkelijk. Ik was eigenlijk alweer vergeten hoe ik hier was gekomen. Eerst samen met Henry terug naar de school gelopen en gevraagd of hij op de kaart een lijntje kon tekenen met hoe ik moest lopen. Op een gegeven moment moest ik de Calle Abracitos maar die was echter nergens te vinden. Na zo'n tien keer te hebben gevraagd; "Perdon estoy buscando..." had ik na anderhalf uur in de hitte eindelijk mijn huis gevonden. Thuis had mamá Milagros een lekker bord met eten voor mij gemaakt, arroz con pollo y arvejas, heerlijk. In de avond zijn Luana, Milagros en ik samen naar Real Plaza gegaan. Real Plaza is een groot winkelcentrum, alles is hier goedkoop. We namen de taxi terug en eenmaal in huis ben ik meteen naar bed gegaan.

Op dinsdag was er om 7:40 weer een lekker ontbijt. Na het ontbijt met de meiden naar de school gelopen. Vandaag zou ik mijn eerste les español hebben. De les begon om 8:30 en mijn docent heet Miguel. Een erg aardige en grappige man. In de les word alleen Spaans gepraat maar het verloopt best goed. Ik heb privéles van Miguel dus we kunnen gelukkig op mijn tempo werken. Tijdens de les vertelde Miguel mij dat hij een tijdje in Nederland heeft gewoond en nog wat woorden Nederlands spreekt. Wat een toeval! Miguel mompelde wat woorden maar al snel begreep ik wat hij bedoelde. Miguel zei dat Ik Leef Niet Meer Voor Jou van Marco Borsato en Het Is Een Nacht van Guus Meeuwis zijn favoriete Nederlandse nummers waren. Ik kwam niet meer bij van het lachen. Om 10:20 had ik even pauze. Ik ging naar de binnentuin om mijn lunch te eten en daar zaten Annelie uit de VS en Sarah uit België. Twee aardige meiden die dicht bij mij wonen en ook een programma op de school volgen. Om 12:30 was mijn clase de español afgelopen. Ik liep samen met Annelie de stad in om Dollars te wisselen voor Soles. Daarna zijn we samen richting huis gelopen. In het einde van de middag nam ik samen met Luana een taxi naar Aeropuerto Internacional Alejandro Velasco Astete om mijn koffer op te halen. Eenmaal daar was mijn koffer er niet dus weer met de taxi terug naar huis. In de avond was er onwijs veel regen en onweer, iets wat niet hoort tijdens deze tijd van het jaar volgens de Peruanen.

Op woensdag zijn Julia, Daniela en ik na het ontbijt naar een markt gegaan om arroz con leche te eten. Erg lekker maar heel warm en we moesten op tijd zijn voor school. We wilden niet onbeleefd zijn dus met enige tegenzin alles naar binnen gewerkt, vervolgens het laatste stuk naar school gerend. Snel naar mijn lokaal gelopen. Miguel merkte niet eens dat ik te laat was haha. De Spaanse lessen zijn erg leerzaam en Miguel is een goede leraar. Na mijn Spaanse les ben ik naar huis gelopen, deze keer niet verdwaald. Snel mijn huiswerk gemaakt en even met papa gefacetimed. Om 3 uur had ik met Annelie afgesproken bij de rotonde. We gingen samen naar el Mercado de San Pedro. Daar ging ik op zoek naar lunch. Ik heb een soep met aardappel en groente genomen samen met thee. Erg lekker. Vervolgens zijn Annelie en ik nog even naar het Plaza de Armas gegaan en we hebben gelopen door Cusco en wat winkeltjes bezocht. Lopend over de Avenida El Sol begon ik te schreeuwen tegen Annelie; !BABY ALPACA! We liepen er heen en al snel kreeg ik een alpaca in mijn armen geduwd. Zo'n twintig foto's en een video later gingen Annelie en ik verder anders zouden we te laat komen voor onze clase de salsa. Vanuit de school was er een les salsa georganiseerd. Deze begon om 17:30 in een kleine ruimte zonder airco maar dat mag de pret niet derven! Onze salsa docent heette César. "Jij komt uit Colombia dus jij kan salsa dansen!" werd mij verteld. Van César moest ik vooraan staan zodat de rest mij kon volgen. Na een uur salsa en bachata was het leven uit iedereen gezogen. Julia, Daniela, Annelie en ik liepen richting huis. Al snel was het avondeten klaar; la sopa de quiñoa con arroz, papas y pollo. Een quiñoasoep met rijst, aardappelen en kip. Na het avondeten ben ik meteen in slaap gevallen. De eerste dagen in Cusco zijn geweldig. Het voelt bijna als vakantie. De mensen zijn erg aardig en gul. Cusco is een prachtige stad. Ik wil hier nog lang niet weg!

Reacties

Reacties

Jacques

Wat geweldig dat je het zo naar je zin hebt! Heel veel plezier!

Marit

Zo fijn om te lezen dit! Maar denk maar niet dat je in Peru mag blijven?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!