mariapaz.reismee.nl

Machu Picchu

Afgelopen weekend ben ik samen met Naya, een meisje uit België naar Machu Picchu geweest. Wij zijn zaterdagochtend vroeg weggegaan met onze bus. Een klein wit busje volgepropt met mensen, naar omstandigheden was de reis prima. Onderweg een paar keer gestopt om te eten. Na zo'n zeven uur rijden kwamen we aan bij bestemming, niet Machu Picchu zelf maar een dorp, er stond een buffet voor ons klaar want dat zat ook bij de prijs inbegrepen. Vervolgens met een volle maag op pad gegaan. Onze chauffeur had ons vaag verteld waar en hoe laat we morgen weer moesten zijn. Ach we zien wel. Een probleempje we hadden geen flauw benul waar we nu heen moesten. We liepen maar gewoon achter de menigte aan. We moesten bij een loket onze gegevens invullen en vanaf daar begon het avontuur; 12 kilometer hiken door de bergen in de hitte met rugzak. Met enige moeite zijn we rond 6 uur s'avonds aangekomen in Aguas Calientes, het dorp onder Machu Picchu. Hier zijn we op zoek gegaan naar ons hostel. Tegen alle verwachtingen vonden wij in ons hostel een schone kamer met warm water en WiFi. Beter kan niet! Meteen onder de douche gesprongen want 12 km wandelen ruikt niet erg aangenaam. Die avond hebben we in een restaurant champignonsoep en spaghetti napolitana gegeten, erg lekker. Na het avondeten hebben we nog even rondgelopen in de stad en heb ik een rood Machu Picchu shirt gekocht want mijn shirt van vandaag kon ik echt niet nog een dag dragen! Het begon te regenen en we zijn toen meteen naar onze hostel gerend. Meteen naar bed gegaan want de wekker ging om 5 uur... De volgende ochtend zijn we naar het busstation gelopen en we zijn met de bus vanaf Aguas Calientes naar Machu Picchu gereden. Na ongeveer een half uur te hebben gewacht mochten we dan eindelijk naar binnen. Het was prachtig weer, geen wolk te bekennen maar wel bloedjeheet. Hier begon onze tour. Wij waren deel van grupo cristian en we konden onze leider herkennen aan zijn gele vlag. Tijdens de tour kregen we informatie over de geschiedenis van Machu Picchu en het Incarijk. Twee uur later was de tour afgelopen en hadden we vrije tijd. Zelfs rustig lopen door Machu Picchu kostte ons veel moeite want wij hadden onze backpack met al onze spullen mee. Machu Picchu is ongelooflijk mooi en groot. Het is ontzettend raar om je te bedenken dat dit allemaal met de hand is gemaakt. Er lopen alpaca's rond, mooie bloemen, het is prachtig. We hebben veel foto's gemaakt, deze zet ik op mijn blog! Toen was het feest alweer voorbij en moesten we weer terug naar Aguas Calientes met de bus. Vanaf hier moesten we meteen weer terug wandelen. Ik zag daar erg tegen op want de heenweg was al zwaar genoeg. Langs de route zijn erg veel kleine winkeltjes, er zijn wat campings en kraampjes met eten en water. Na zo'n twee uur lopen zijn Naya en ik gestopt bij een restaurantje. Ik heb hier nachos con guacamole gegeten met verse limonade. Hier vroegen we aan de eigenaar hoe ver het nog wandelen was. En gelukkig, nog maar 2 kilometer, zei hij. Met moed in de schoenen hebben we het laatste stukje gelopen. Na een tijdje wachten bij de ontmoetingsplek konden we eindelijk weer de bus in. Propvol en niet erg comfortabel maar iedereen was moe dus het feit dat je kon zitten was al erg geruststellend. De reis in de bus was erg mooi. We vertrokken rond 4 uur en om half 6 is hier de zonsondergang dus we reden in het pikkedonker door de bergen. In het begin best eng maar het went snel. Vanuit mijn raampje kon ik de sterren zien. En nee, dan heb ik het niet over een paar sterren maar over honderden, erg mooi. Rond 10 uur s'avonds kwamen we aan in Cusco. Vanaf hier hebben we dus bus genomen naar ons huis want lopen konden we echt niet meer. Weer een avontuur rijker!

Marit

Wat een mooie ervaring weer! Beetje jaloers?

Sylvia

Tjonge Abby. Je wordt al een echte wereldreiziger. Wat leuk allemaal.

Ellen

Leuk moppie!

Cate

Wat leuk om te lezen Abby en wat is het daar mooi!!!!!!!

Loesje

Wat leuk om een stukje te mogen meegenieten van je fantastische reis! Waanzinnig mooi!